Utflykter, egentid och folkmusik

I förrgår på utflykten besökte vi även en gigantisk staty av Chinggis Khaan och ett museum som upprättats under statyn. Där sägs det att han hittade sin gyllene ridpiska. Chinggis (även Djingis eller Genghis) är Mongoliets stora stolthet då han upprättade mongolväldet och skapade det som sen skulle bli världshistoriens största sammanhängande imperium. Man kunde gå upp högst upp på hästen och se ut över de mongoliska vidderna.

Utsikten från toppen av hästen

Museet var egentligen väldigt intressant men jag njöt inte så mycket då jag var trött och på dåligt humör efter en lång dag, påbörjad pms och var irriterad över att det inte blev något nomadbesök. Japp så var det. Man vill ju att resandet bara ska vara frid och fröjd, men det är det inte alltid…

Här i Mongoliet heter allt något med Chinggis. Köpcentrum, gator, flygplats, torg, byggnader, öl osv. Vi såg till och med Chinggis vodka i mataffären med en stor bild på den mäktiga krigaren.

Sen igår hade vi en mysig dag där vi bara tog det lugnt på vårt hostel. Var nära att skriva ”hemma”, snacka om att det går snabbt att känna sig hemmastadd på nya platser. Sen på eftermiddagen fick jag lite ensamtid, vilket var välbehövligt. Vi har sagt det att vi ska ge varandra bra med ensamtid (så vi inte tröttnar på varandra…) men vi har inte gjort upp någon plan för det ännu. Jag tror att vi måste nästan schemalägga det för att det ska bli av. Annars är det lätt att tänka ”Äh, jag behöver inte det just nu” och sen går tiden och man blir bara mer och mer irriterade på varandra. Alla är olika men jag har ett behov av ensamtid då och då.

Jag gick först en promenad runt i stan och bara njöt av det soliga, kalla vädret. Jag hittade sen en restaurang som serverade moderna nomadrätter. Åt dumplings (jag är lite beroende tror jag) och njöt av en öl i all stillhet.

Sen styrde jag kosan mot ett traditionellt musikuppträdande som jag har sett fram emot att se sen vi kom hit till Mongoliet. Jag älskar musik och framförallt att se musik live. Det var en fantastisk upplevelse och helt otroliga musiker. Det känns fint att få ta del av Mongoliets musiktradition med strupsång och alla vackra instrument som vi inte har i väst. Och kläderna ska vi inte tala om. Så vackra!

Annons

2 reaktioner till “Utflykter, egentid och folkmusik

1. Egentid behöver nog de flesta och nu när vi bor i hus igen får jag min tid som jag behöver. Mr J får sin och det känns väldigt bra. Den musiken kändes verkligen annorlunda. Det är en speciell plats ni hamnat på och Chingis Kahn ser onekligen ut som en hårdför krigare.

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )