Framme i Ulan-Bator, Mongoliet

Hej från ett soligt och kallt Ulan-Bator! Resterande tågresan gick bra, dock var gränskontrollen lite jobbig då den tog väldigt lång tid och var ganska sent på kvällen. Först var det en rysk kontroll där de kollade igenom hela tågen, kollade i väskor och hyttar osv. De försvann i säkert 45 min med våra pass, vilket vi egentligen vet är lugnt men nu på resande fot är vi ju så beroende av dem så vi blev lite svettiga. Det tog säkert två timmar och sen tuffade vi vidare in över den mongoliska gränsen. Vi bestämde oss då att natta Nikki då klockan började närma sig nio trots att vi inte hade varit igenom den mongoliska gränskontrollen ännu. Som tur var gick det bra och de var okej med att kika på hennes ansikte i ett halvmörkt rum. Sen stod vi säkert där i två timmar och innan vi hade hunnit rulla igen så hade jag och Chris också somnat.

Väl framme i Ulan-Bator blev vi upphämtade av mannen som har det här hostelet ihop med Uurna, kvinnan jag har haft kontakt med tidigare och som hjälpt till med visumansökan. Det var underbart att träffa en glad, engelsktalande person som skrattade och skämtade hela bilfärden. Vårt hostel är mitt i stan och kanske inte väldens tjusigaste, men rent och fräscht och vi har hela stället för oss själva med kök och allt. Vi trivs så bra!

Soligt och ca -10 grader
Lekplats precis utanför vårt hostel
Mongolisk lunch (var igen så hungrig att jag glömde att fota först)
Lek med andra barn på lekland

Efter att ha pratat ett tag med ägarna och planerat upp dagarna så tog vi oss ut på stan. Vi åt en mongolisk lunch och sen fixade jag ett mongoliskt simkort till telefonen. Så smidigt att kunna googla och använda Google maps när man är ute på stan. Kostade 30 spänn för 15 dagar! Sen åkte vi till ett köpcenter där en av våningarna var bara tillägnad barn med flera olika lekland. Superkul för Nikki och vi stannade där i många timmar innan vi åkte hem och lagade middag på vårt hostel. Nu ska vi sova för i morgon ska vi ut på äventyr och bland annat besöka ett nomadcamp.

Annons

3 reaktioner till “Framme i Ulan-Bator, Mongoliet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )